Přeskočit na hlavní obsah

Jak dobře psát: 10 nejdůležitějších pouček

Na internetu kolují desítky a stovky „zaručených“ rad. Většina z nich je k ničemu. Jsou to jen prázdné fráze, které vám řeknou, abyste „psali, co znáte“ nebo „našli svůj hlas“. To je asi tak užitečné, jako říct tonoucímu, aby zkusil plavat. Zapomeňte na to.

Pak koluje na internetu i tyto strohá pravidla - a jsou geniální! Výstižná, vtipná, názorná... Takže:

JAK DOBŘE PSÁT

1) Vyhýbej se otřepaným frázím jako čert kříži.
2) Buď víceméně konkrétní.
3) Nauč se správně, používat interpunkci ...
4) Netenduj k implementaci cizích termínů. Ani ad hoc!
5) Pro lásku boží, vystříhej se patosu!!!
Za šesté: Buď konzistentní!
7) Neopakuj slova zbytečně, nepoužívej jich víc, než je zapotřebí – je to zbytečné.
8) Jsou řečnické otázky opravdu nutné?
9) Přehánění je milionkrát horší než střídmé vyjadřování.
6) Každý text je nutné si po sobě znovu přečíst.


Pojďme si je trochu rozebrat.

1) Vyhýbej se otřepaným frázím jako čert kříži.

Klišé jsou literární zombie. Jsou to mrtvé metafory, které kdysi měly život a sílu, ale teď se jen bezmyšlenkovitě plouží po stránkách a požírají mozky vašich čtenářů. Věty jako „ticho před bouří“, „oči jako studánky“ nebo „srdce mu bušilo jako o závod“ jsou jen výplň. Vata. Jsou to zkratky pro líné spisovatele a urážka pro vnímavé čtenáře. Když je použijete, říkáte tím jediné: „Nemám dost fantazie, abych to popsal sám, tak si půjčím něco, co už všichni slyšeli stokrát.“ A čtenářův mozek to ví. Přeskočí tu frázi, aniž by ji skutečně vnímal. A vy jste právě ztratili příležitost ho zasáhnout.

Jak z toho ven? Musíte se stát lovcem klišé. Při druhém čtení si vezměte červenou tužku a každou tuhle otřepanou potvoru nemilosrdně zlikvidujte. Místo „tma jako v pytli“ se zastavte a tu tmu si představte. Je vlhká a studená? Zapáchá po tlejícím listí a rzi? Pohlcuje zvuky, nebo je naopak zesiluje? Hledejte vlastní, neotřelé popisy. Vykopejte je ze svých smyslů, ze svých vzpomínek. Nebude to tak snadné jako sáhnout po hotové frázi, ale výsledek bude živý. Bude váš. A to je rozdíl mezi psaním a pouhým slepováním slov.

2) Buď víceméně konkrétní.

Tohle pravidlo zní jako vtip, ale je v něm ukrytá obrovská pravda. Psaní je ve své podstatě akt telepatie. Snažíte se vzít obraz, pocit nebo myšlenku ze své hlavy a co nejpřesněji ji přenést do hlavy čtenáře. A k tomu potřebujete konkrétní detaily. Neříkejte, že „místnost byla neuklizená“. To je k ničemu. Ukažte na podlaze hromadu špinavého prádla, na stole napůl snědenou pizzu v krabici, která už chytá plíseň, a v popelníku horu vajglů. Tomu čtenář rozumí. To si dokáže představit a cítit.

Klíč je v tom „víceméně“. Nemusíte popsat každý jednotlivý předmět v místnosti. To by byla nuda. Pokročilý autor umí vybrat ten JEDEN detail, který řekne všechno. Prázdná lahev od levné whisky na nočním stolku vedle postele osamělého detektiva. Okousané nehty matky, která čeká na zprávy z nemocnice. Prasklina na displeji telefonu, která připomíná pavučinu. To jsou ty střípky reality, které budují důvěryhodný svět a odhalují charakter postavy lépe než tři odstavce vysvětlujícího textu. Učte se vybírat. Méně je někdy mnohem, mnohem více.

3) Nauč se správně, používat interpunkci ...

Zapomeňte na to, co vás učili ve škole. Interpunkce není jen sada otravných pravidel o tom, kam patří čárka. Je to hudební notace vašeho textu. Tečky, čárky, středníky, pomlčky – to je vaše bicí souprava. Udávají rytmus, tempo a dynamiku. Říkají čtenáři, kdy má zrychlit, kdy se má na chvíli zastavit a nadechnout, a kdy má čekat úder. Špatně použitá interpunkce je jako bubeník, který neumí udržet rytmus. I ta nejlepší melodie se rozpadne v chaos.

Hrajte si s tím. Dlouhá, překotná věta spojená jen čárkami nebo pomlčkami dokáže vyvolat pocit paniky, zmatku nebo vzrušení. Naopak série krátkých, úsečných vět vytvoří napětí a drama. Středník, ten často opomíjený elegán, umí spojit dvě související myšlenky s grácií, které by obyčejná tečka nikdy nedosáhla. Čtěte si své texty nahlas. Poslouchejte jejich zvuk. Vaše ucho je často lepší rádce než příručka pravopisu. Používejte interpunkci vědomě, jako nástroj k ovládání čtenářových emocí.

4) Netenduj k implementaci cizích termínů. Ani ad hoc!

Nic neodradí čtenáře rychleji než text plný slov, kterým nerozumí, nebo hůř, slov, která jsou tam jen proto, aby autor vypadal chytře. Psaní je o komunikaci. O spojení. A těžko se s někým spojíte, když na něj mluvíte jazykem korporátních prezentací nebo akademických statí. Pokud nepíšete odborný text pro úzkou skupinu expertů, vykašlete se na cizí slova a nabubřelý žargon. Říct něco jednoduše a jasně je známkou mistrovství, ne hlouposti. Vždy dejte přednost prostému a silnému slovu před komplikovaným a slabým.

Samozřejmě, existují výjimky. Pokud je vaše postava právník, bude přirozeně používat právnické termíny. Pokud píšete sci-fi, technický žargon je součástí budování světa. Klíčové je, jestli to slovo slouží příběhu a postavě, nebo jen vašemu egu. Ptejte se sami sebe: je to tady nutné? Nešlo by to říct lépe a srozumitelněji? Ve většině případů je odpověď ano. Důvěřujte síle jednoduchého jazyka. Je to ta nejtěžší ocel, kterou máte ve své výzbroji.

5) Pro lásku boží, vystříhej se patosu!!!

Sentiment je levná, falešná emoce. Je to situace, kdy autor přestane vyprávět a začne na čtenáře křičet: „Teď buď smutný! Teď plač!“ Je to jako špatný herec, který máchá rukama a teatrálně vzlyká, aby ukázal, jak moc je zdrcený. Skutečná emoce se rodí z příběhu, z činů, z ticha mezi slovy. Je to něco, co si čtenář musí objevit a prožít sám. Vaším úkolem není mu tu emoci vnutit, ale vytvořit podmínky, aby se v něm zrodila přirozeně. Méně je skoro vždy více. Zdrženlivost je tisíckrát silnější než hysterie.

Jak na to? Ukažte, nepopisujte. Neříkejte nám, že je postava zoufalá. Ukažte nám, jak sedí v kuchyni a mechanicky skládá ubrousek na stále menší a menší čtverečky, dokud z něj není jen rozmočená hrudka. Nechte ji vykonat nějakou obyčejnou, všední činnost, která v kontextu příběhu odhalí hlubinu jejího utrpení. Ta největší bolest často není v křiku, ale v tichém pohledu na pár starých bot u dveří, které už nikdo neobuje. Důvěřujte svému čtenáři. Dejte mu prostor a on tu emoci najde.

Za šesté Buď konzistentní!

Když čtenář otevře vaši knihu, uzavírá s vámi tichou dohodu. Je ochoten uvěřit vašemu smyšlenému světu pod jednou podmínkou: že ten svět bude dodržovat svá vlastní pravidla. Konzistence je základem tohoto křehkého snu. Ať už jde o barvu očí hlavní postavy, časovou osu událostí nebo zákony magie ve fantasy světě, všechno musí sedět. Každá, i ta sebemenší, nesrovnalost je trhlinou v iluzi. Čtenář na chvíli vykoukne ven a vzpomene si, že jen čte příběh. A v tu chvíli kouzlo mizí.

Veďte si poznámky. Založte si pro svůj román „bibli“, kam si budete psát detaily o postavách, místech a pravidlech vašeho světa. Při editaci se zaměřte na hledání chyb v kontinuitě. Neměl náhodou ten chlap v páté kapitole zlomenou levou ruku, a teď v desáté bez problémů střílí z luku? Takové detaily jsou důležité. Jsou to neviditelné švy, které drží vaši realitu pohromadě. Nepodceňujte je, protože váš čtenář to neudělá.

7) Neopakuj slova zbytečně, nepoužívej jich víc, než je zapotřebí – je to zbytečné.

První verze textu je jen pro vás. Tam chrlíte příběh na papír, jak vám přijde pod ruku. Druhá verze a všechny další jsou pro čtenáře. A tam nastupuje skalpel. Vaším úkolem je vyřezat každý gram zbytečného tuku. Každé slovo, které v textu nemusí být, ho oslabuje. Každá nadbytečná věta brzdí tempo. „Začal si myslet“, „najednou si uvědomil“, „v podstatě“ – to všechno jsou paraziti, kteří vysávají z vaší prózy život.

Čtěte si to nahlas. Ucho je neúprosný detektor balastu. Okamžitě uslyšíte, kde se věta zadrhává, kde se zbytečně opakuje slovo, kde jste použili slabé sloveso s příslovcem, místo abyste našli jedno silné sloveso. Místo „šel rychle“ použijte „spěchal“, „hnal se“ nebo „řítil se“. Každé z nich nese jiný význam a energii. Buďte nemilosrdní. Každé slovo si musí zasloužit své místo na stránce. Pokud ne, patří do koše.

8) Jsou řečnické otázky opravdu nutné?

V devadesáti devíti procentech případů nejsou. Řečnická otázka je často berlička. Je to moment, kdy se autor vykloní zpoza opony, chytne čtenáře za rukáv a zeptá se: „Chápete, kam tím mířím? Vidíte tu ironii?“ Je to líný způsob, jak sdělit myšlenku, místo abyste ji ukázali v akci. Ničí to napětí a podsouvá čtenáři, co si má myslet. A kdo by o to stál?

Místo abyste se ptali, ukažte. Místo aby si vaše postava myslela: „Dokážu ho opravdu zabít?“, ukažte její ruku třesoucí se na jílci nože. Ukažte kapku potu, která jí stéká po spánku. Nechte čtenáře, aby si tu otázku položil sám. Ať cítí tu nejistotu spolu s postavou. To je ten zásadní rozdíl mezi vyprávěním a pouhým konstatováním. Dovolte příběhu, aby dýchal a kladl otázky sám.

9) Přehánění je milionkrát horší než střídmé vyjadřování.

Tohle úzce souvisí s patosem. Hyperbola, tedy nadsázka, je koření. Když ho použijete špetku, může jídlo ozvláštnit. Když ho tam nasypete plnou hrst, nedá se to jíst. Když napíšete, že to byl „ten nejúžasnější, nejkrásnější a nejneuvěřitelnější západ slunce v dějinách vesmíru“, čtenáře tím jen unavíte. Vyčerpali jste všechny superlativy a jemu už nezbývá prostor pro vlastní prožitek. Vzali jste mu vítr z plachet.

Síla je v umírněnosti. Ve střídmosti. Postava, která právě prožila nejhorší den svého života, nemusí trhat kulisy a proklínat nebesa. Možná jen tiše poznamená: „Asi si udělám čaj.“ A v tomhle obyčejném, klidném gestu je najednou cítit celá tíha světa. V tom kontrastu mezi vnitřní bouří a vnějším klidem je obrovské napětí a skutečná emoce. Nechte čtenáře, ať tu propast cítí. Podceňování je zbraň mistrů. Naučte se ji používat.

6) Každý text je nutné si po sobě znovu přečíst.

A nakonec to nejdůležitější: každý, a tím myslím naprosto každý text, je nutné si po sobě znovu přečíst. Ne jednou. Mnohokrát. První čtení je hledání děr v příběhu. Druhé je hon na klišé a zbytečná slova. Třetí je ladění rytmu a zvuku vět. Čtvrté je kontrola pravopisu a překlepů, které vaše oči předtím neviděly. Dejte textu čas. Nechte ho uležet týden, měsíc. Až se k němu vrátíte, uvidíte ho cizíma očima. A teprve pak začíná ta pravá práce. Psaní není sprint. Je to maraton. A do cíle doběhnou jen ti, kteří se nebojí dřiny.

Komentáře

Přečtěte si také:

Příběhy bez slov: Jak vyprávět skrze vizuální prvky

Slova jsou stavební materiál, jímž budujeme příběhy, světy a postavy, které se nám pak usadí v hlavě a ne a ne z ní zmizet. Ale dnes bych rád prozkoumal něco trochu jiného: tvorbu příběhů, které se obejdou bez slov – nebo jich aspoň použijí zatraceně málo. Přemýšlejte o tom. Sedíte u klávesnice, v hlavě bublá nápad na novou povídku, a najednou vám vnitřní hlas řekne: „Co když se pokusím to vyprávět beze slov?“ Něco na způsob komiksu bez textových bublin, filmového traileru bez dialogů nebo obrazu, který říká vše jen barvou, tvarem a kompozicí. Možná si myslíte, že tohle je bláznovství. Proč byste jako spisovatelé – řemeslníci, kteří pracují s jazykem – měli zkoušet vyprávět vizuálně? Jenže právě v tom tkví ono kouzlo. Je to, jako když truhlář , zvyklý na ostré dláto a hladký hoblík, najednou vezme do ruky štětec. Přenáší to, co ví o dřevě, do něčeho nového. Stejně tak vy. Víte, jak vytvářet atmosféru, dávkovat napětí, ukazovat čtenáři něco, co si může sám v hlavě domyslet. Pojďme t...

PR: Představujeme delikatesy z rodinné farmy Terracuza

Rodinná farma Terracuza, situovaná v malebné krajině Sardinie, se specializuje na výrobu výjimečných olivových produktů. V souladu s přírodou a tradičními postupy nabízí řadu lahodných a zdravých výrobků, které ocení každý milovník olivových specialit. Pojďme se podívat na některé z jejich nejvýznamnějších produktů, které můžete nově koupit v Česku. Bio Extra panenský olivový olej "Biologico" Tento prémiový extra panenský olivový olej je dokonalým příkladem kvality, kterou farma Terracuza přináší. Olej je získáván lisováním za studena a pochází z certifikovaného ekologického pěstování. Jeho jemná, harmonická chuť a lehká pikantnost jej předurčuje k použití ve studené i teplé kuchyni, například do salátů nebo na dochucení čerstvého pečiva. Tento olej je zdraví prospěšný díky vysokému obsahu antioxidantů a nenasycených mastných kyselin. Česnekový olej Kombinace jemného olivového oleje a intenzivního aroma česneku vytváří produkt, který je nepostradatelný ve vaší kuchyni. Č...

Jaké jsou předpoklady skvělého spisovatele

 Co dělá spisovatele skutečně skvělým? Je to jeho schopnost vytvářet strhující příběhy, pracovat s jazykem, nebo snad jeho schopnost propojit se s čtenáři na hlubší úrovni? Možná je to kombinace všech těchto faktorů, ale pod povrchem existuje několik klíčových předpokladů, které skvělí spisovatelé mají společné. 1. Vášeň pro psaní a čtení Není žádným tajemstvím, že skvělý spisovatel musí mít hlubokou vášeň pro psaní. Bez ní je velmi těžké pokračovat, když se objeví blok nebo se zdá, že inspirace vyschla. Stejně tak je nutné číst širokou škálu literatury. Nejen pro potěšení, ale také pro učení – v každé knize, dobré nebo špatné, se nachází lekce, kterou lze použít pro vlastní tvorbu. Tip: Mějte vždy na stole rozečtenou knihu, která vás posouvá mimo vaši komfortní zónu. Čtení v různých žánrech a stylech může rozšířit váš tvůrčí záběr. 2. Disciplína a rutina Mnoho skvělých spisovatelů opakuje totéž: "Skvělé nápady přicházejí během psaní." To znamená, že čekání na inspiraci nebo ...

Jak zvolit nejlepší úhel pohledu?

 Výběr úhlu pohledu je jedním z nejdůležitějších rozhodnutí, které každý spisovatel musí učinit. Tento výběr nejen určuje, co bude čtenáři zjeveno, ale i jaké emoce a nálady bude příběh vyvolávat. Když je úhel pohledu správně zvolený, posílí zážitek čtenáře, když špatně, může narušit celkový dojem i vyprávění. Jak tedy zvolit ten nejlepší pro váš příběh? 1. Proč je úhel pohledu klíčový? Úhel pohledu (point of view, POV) formuje, kdo „vypráví“ příběh a jak blízko se čtenář dostane k postavám. Například první osoba umožňuje čtenářům přímý přístup k myšlenkám a pocitům vypravěče, zatímco třetí osoba může být více distancovaná, ale nabízí širší perspektivu. Otázka pro spisovatele : Jaký účinek chcete na čtenáře vytvořit? Má příběh působit osobně, nebo chcete, aby čtenář zůstal v odstupu a mohl vnímat více vrstev? 2. První osoba: Hluboká identifikace Vyprávění v první osobě může být skvělým způsobem, jak vtáhnout čtenáře hluboko do myšlenkového světa postavy. Výborně funguje v příbězích...

Nejlepší začátky bestsellerových knih: Jak vtáhnout čtenáře do příběhu

Začátek knihy je klíčový. Má jen pár okamžiků, aby přitáhl čtenáře a přesvědčil ho, že tento příběh stojí za čas i pozornost. Vstup do světa bestsellerů často závisí na několika zásadních větách, které čtenáře uchvátí natolik, že nedokáží knihu odložit. Pro pokročilé spisovatele, kteří chtějí své příběhy posunout na další úroveň, je zvládnutí skvělého začátku nezbytné. Co dělá ty nejlepší začátky tak výjimečnými? Prozkoumejme několik technik, které vás mohou inspirovat k vytvoření silného a nezapomenutelného úvodu. 1. Přímo do akce (In medias res) Jedna z nejoblíbenějších technik u bestsellerů je začít v centru dění. Místo zdlouhavého úvodu se čtenář okamžitě ocitne uprostřed akce, kde je přirozeně zatažen do děje. Příklad : V knize "Jméno růže" od Umberta Eca začínáme v době, kdy hlavní postava již přijíždí do kláštera, aniž by čtenáři bylo vše vysvětleno. Záhada je tu od samého počátku, čímž vzniká napětí a nutkání pokračovat. Tip : Vyhněte se nadbytečnému vysvětlování a p...